všetci artisti Ars Poetica 2023
Eva Šušková
Slovenská sopranistka Eva Šušková sa paralelne s pedagogickými aktivitami profiluje ako výrazná osobnosť komorného a koncertného umeleckého života na Slovensku, nevynímajúc rôznorodé formy hudobného divadla. V slovenských operných domoch a na zahraničných scénach stvárnila niekoľko významných klasických postáv, ako Tatiana, Desdemona, Rusalka, Suzel, či Fiordiligi. Scénicky tiež naštudovala monodrámy Pierrot Lunaire a Erwartung od Arnolda Schoenberga, The Raven Toshia Hosokawu, Hrad kniežaťa Modrofúza od Bélu Bartóka a komornú operu Georga Benjamina Into the Little Hill. Na konte má i uvedenie a nahrávku Hummelovej opery Mathilde de Guise, ale aj kreáciu premiér siedmich pôvodných slovenských opier (Beneš, Kubička, Solovic). Eva Šušková sa ako sólistka predstavila na mnohých domácich i európskych festivaloch, kde spolupracovala s významnými dirigentmi, orchestrami a ansámblami. Nahrávala pre Brilliant Classics, Phaedra, Dynamic, Real Music House, Slovenský rozhlas, Hudobný fond, Hudobné cetrum, Hevhethia, Pavlík Records a ďalšie vydavateľstvá. Podieľala sa na viac ako dvadsiatke CD nahrávok, pričom šesť z nich tvoria profilové albumy. Jej dlhodobým profilom sú aj autorské projekty a hudobno-divadelné predstavenia. Realizovala projekty s jedinečným umeleckým rukopisom – Babylonská veža, Shaped Songs, Symptóm: Dieťa, Dvojhlas, Hrad kniežaťa Modrofúza, Očakávanie, Carenza di cadenza, (O)hlasy a Svadobná sieň. Systematicky pracuje aj s detským divákom, pre ktorého vytvorila projekty Človekofón, tleSKOKrik, či množstvo workshopov a hudobných dielní. Je držiteľkou Ceny Nadácie Tatra banky za umenie v kategórii Mladý tvorca (2013), Radio_Head Awards za najlepší album roku 2015 v kategórii Klasická hudba, viacerých nominácií na rovnakú cenu v kategóriách experimentálna, klasická a jazzová hudba a Ceny Frica Kafendu, udeľovanej Hudobným fondom za výnimočné interpretačné umelecké výkony (2016).
Koncert: Eva Šušková a Ivan Koska
Koncert poézie predstavuje koncept spočívajúci v kombinácii piesňovej tvorby a poézie. Väčšina vokálnych koncertov čelí dvom hlavným umeleckým problémom. Na jednej strane často bývajú príliš zamerané na osobnosť samotného vokálneho interpreta – jeho hlasový fond, techniku či herecké vlohy, pričom samotná hudba sa dostáva až na druhú koľaj. Intímny vzťah medzi hudbou a zhudobneným slovom, ktorý je pre skladateľa podstatný, nezastáva na takýchto koncertoch miesto, aké by si zaslúžil. Na strane druhej sa často nerealizuje základný predpoklad vnímania symbiózy hudby a slova. Pre plnohodnotný zážitok vnímania poeticko-hudobnej symbiózy je nevyhnutná úplná zrozumiteľnosť obsahu, skrz dobre sledovateľný pôvodný text s paralelným prekladom v bulletine.
Na koncerte poézie uvádzame dva piesňové cykly (Schumann, Ravel) v podaní našej poprednej vokálnej interpretky Evy Šuškovej s klavírnym sprievodom Ivana Kosku.