Festival Ars Poetica otvára nové horizonty poézie, prináša do Bratislavy svetových hostí a umelcov – prepája, spája, približuje, experimentuje. Tento rok sa koná od 13. do 23. novembra vo viacerých bratislavských kultúrnych priestoroch.
Program začne 13. novembra na pôde Slovenského národného divadla predstavením Šmátranie v širočine, 14. novembra bude pokračovať taktiež v SND predstavením Korene s Martinom Geišbergom a Táňou Pauhofovou, 15., 16. a 17. novembra festival uvedie multimediálne večery svetovej poézie spolu s koncertmi v bratislavskom V-klube a Café Berlinka v SNG, 18. novembra bude nasledovať cyklus kreatívnych workshopov a od 19. do 23. novembra sa predstaví filmová sekcia so skutočnými filmovými lahôdkami, predpremiérami a filmami, ktoré bude môcť slovenský divák zhliadnuť prvýkrát. Viac nám o bohatom programe porozprával Martin Solotruk, básnik, prekladateľ a organizátor festivalu.
Ktorí hostia patria k vrcholom programu 2018?
Snažili sme sa opäť posilniť performatívnu rovinu festivalu. Aktuálny ročník bude v tomto ohľade najsilnejším, najrozsiahlejším a najreprezentatívnejším. Predstavíme širokú škálu performerov, azda najširšiu, aká sa kedy na Slovensku objavila. Tento trend považujem za jeden z prirodzených vývojov festivalu.
Ars Poetica 2018 návštevníkom ponúkne pestrú škálu performance, sound poetry a spoken word poetry. Privítame jednu z najvýznamnejších predstaviteliek spoken word poetry vo svete, flámsky hovoriacu Belgičansku Carmien Michels. Ozdobou festivalu bude aj Noam Partom, úžasná performerka z Izraela, žijúca v Paríži; z Maďarska príde skúsený umelec Endre Szkárosi a Kinga Tóth, ktorá je v Európe považovaná za hviezdu súčasnej experimentálnej poézie. Predstaví sa aj obrovská osobnosť súčasnej fínskej poézie Risto Ahti či Hannah Silva, uznávaná umelkyňa básnického a scénického performance vo Veľkej Británii, o ktorej bežne píšu prestížne britské denníky. Na Ars Poetice vystúpi samostatne aj v kooperácii s jedným z najvýznamnejších predstaviteľov sound poetry na svete – Tomomim Adachim, Japoncom, dlhodobo žijúcim v Berlíne, ktorý má za sebou rad spoluprác s najlepšími svetovými umelcami. Ide o autora, ktorého na vystúpenie bežne pozývajú kultúrne inštitúcie ako Guggenheim múzeum v New Yorku alebo Centre Georges Pompidou v Paríži.
Ako vnímate väzbu medzi nimi písanou poéziou a živou performance?
Performance poézie je samostatný kultúrny fenomén, ktorý samotnú poéziu rozvíja. Je to otvorená množina možností, ponúkajúca inšpiráciu a tvorivé napredovanie celému radu umelcov. V ostatných rokoch sme svedkami rozvoja a vývoja umenia performance v rôznych kultúrnych prostrediach naprieč celým svetom. Túto mapu tvorivosti je zaujímavé sledovať a vnímať. Pre mnohých umelcov je už v súčasnosti performance na prvom mieste a písaný text prichádza ako naplnenie v súlade s konceptom. Text-based poetry (čiže poézia postavená primárne na poetike textu) a performance sú dve osobité kategórie, umelecké disciplíny, pričom tá druhá spomenutá spája viacero rovín umenia, ktoré sa navzájom ovplyvňujú.
Festivalové momentka
Ars Poetica je multižánrovým podujatím. Ako sa táto multižánrovosť prejaví v aktuálnej skladbe programu?
Medzi multižánrové prieniky patrí spojenie písanej poézie, vizuálnej poézie a zvukovej poézie, nielen v rámci jedného festivalového večera, ale ako dôležitý dramaturgický cieľ. Ako sa už pre festival stalo tradíciou, každý rok sa snažíme ponúknuť jedno nové premiérové predstavenie, ktoré je do veľkej miery uvedené len vďaka Ars Poetice. Tento rok to bude predstavenie s názvom Šmátranie v širočine, uvedie sa na pôde Slovenského národného divadla 13. novembra o 19:30 v rámci otváracieho večera festivalu. Ide o unikátne divadlo poézie v réžii Sone Ferancovej, tá scénicky spracovala rozvíjajúce texty poézie jedného z géniov slovenskej poézie 20. storočia – Jána Stacha. Nejde ani náhodou o scénické čítanie, je to divadlo poézie s hviezdnym obsadením herca SND Jána Galloviča a svetovej opernej osobnosti Štefana Kocána. Šmátranie v širočine rozvíja a povyšuje texty Jána Stacha do nových umeleckých rozmerov a prepojení. Úprimne sa z tohto predstavenia teším, bude to jeden z vrcholov tohtoročného programu.
Pevnou súčasťou festivalu je aj hudobná časť, sprievodný filmový program a, samozrejme, kreatívne workshopy. Na čo sa môžeme tešiť tento rok?
Obohatením budú určite koncerty pražskej formácie Kieslowski, samostatný koncert sound poetry Tomomiho Adachiho a taktiež koncert hudobného tria Pospiš – Sillay – Nikitin s ich novým albumom Spev tebe. Filmový program v dramaturgii Martina Palúcha sa bude už tradične odohrávať v kine Lumière. V spektre workshopov, ktoré festival tento rok prináša, spomeniem workshop kreatívnej tvorby knihy od počiatku, cez ilustrácie, až po väzbu, uskutoční sa v priestoroch Lisztovho pavilónu Univerzitnej knižnice v Bratislave. V týchto priestoroch sa bude konať aj viacero tvorivých stretnutí a workshopov s medzinárodnými expertmi v rámci platformy Európske fórum poézie – napríklad stretnutie s britskou umelkyňou, profesorkou Zoe Skoulding, ktorá bude mať svoj workshop o vzťahu vnímania s písaním. Príťažlivým bude aj tanečný workshop Roberty Štěpánkovej vo V-klube v sobotu 17. novembra alebo už 14. novembra (rovnako vo V-klube) s Kamilou Nelson – umelkyňou z Veľkej Británie, ktorá návštevníkov povedie cestou medzi scénickým, výtvarným a literárnym vnímaním reality.
Na festivale sa každý rok zúčastnia desiatky zahraničných umelcov, pričom ich poéziu má možnosť slovenský návštevník nasávať už v slovenskom jazyku. Ars Poetica je preto aj rozsiahlym projektom umeleckých prekladov, ktoré sa tvoria špeciálne pre túto príležitosť. Keďže festival Ars Poetica je v skutočnom zmysle medzinárodný, jedným z kľúčov k vytvoreniu festivalovej energie a vzťahu medzi hľadiskom a javiskom a naopak, je práve umelecký preklad. Osobne som na poli umeleckého prekladu už roky aktívny a nesmierne oceňujem jeho dôležitosť. Umelecký preklad je v rámci festivalu samostatným telom, zvukom, samostatným recitálom. Stojí za ním neviditeľná, ale na javisku zhmotnená energia umeleckých prekladateľov. Aj tento rok spolupracujeme s celým radom najvýznamnejších z nich. Takými sú: Silvia Ruppeldtová a jej preklady z francúzštiny a angličtiny, Miroslava Vallová s prekladmi z taliančiny, Elvíra Haugová s prekladmi z maďarčiny, Karol Chmel s prekladmi z poľštiny, Mária Ferenčuhová s prekladmi z francúzštiny, Martina Straková, Mila Haugová s prekladmi z nemčiny a mnohí ďalší.
Má súčasná poézia schopnosti osloviť aj laika – otvoriť sa širokej verejnosti?
Poézia nie je masové umenie, no súčasne dlhodobo rozširujeme okruh ľudí, ktorí sú pripravení otvoriť sa poézii. Táto spoločnosť priaznivcov okolo festivalu sa každoročne rozrastá, to je jedna z našich najsilnejších satisfakcií. Vzhľadom na skutočnosť, aká obmedzená je u nás produkcia básnických prekladov súčasnej svetovej poézie, považujem festival Ars Poetica za mimoriadne dôležitý pre rozširovanie horizontov slovenskej poézie a umeleckého prekladu. Festival sa už šestnásty rok stáva najväčšou galériou a prehliadkou originálnych hlasov a poetík súčasných európskych a svetových autorov poézie. V slovenčine a na Slovensku. Keďže každý ročník spolu spája inú skupinu medzinárodných a slovenských umelcov, je to tak trošku alchýmia vzťahov a príťažlivosti. Interakcie tu totiž vznikajú nielen medzi javiskom a hľadiskom, ale aj medzi samotnými umelcami, ktorí si rozhodne majú čo povedať a navzájom sa inšpirujú. Vzniká úžasná energia, ktorá povznáša a obohacuje všetkých, návštevníkov i účastníkov. Aj preto dni festivalu celkom nepateticky považujem za skutočný sviatok.
Pre InBa pripravila Diana Mašlejová
Magazín InBa na stiahnutie online